Grunden för ett vanligt pass

Jag börjar alltid med att skritta fram ungefär 10 minuter. Lång tygel ute på någon stig eller i padocken och avrundar passet ute istället. Skritta av & fram i padock är inte roligt. Ser även till att hästen är allert på mina hjälper redan vid framskrittningen och är på med skänkel en del, detta gör att hästen är mer vaken under hela passet ;)

Därefter börjar jag arbeta lite i skritten, ställa och forma mycket, speciellt i hörnen. Rätt mycket volter, halvhalter och olika vägar. Detta gör jag kanske 5 minuter, dvs inte speciellt länge.

Joggar igång dom i trav, kravlöst utan att tänka på form osv. Ställer ytterst lite och låter dom sträcka på sig ordentligt och ta ut steget samt vila på det. Därefter jobbar jag lite i både trav & skritt. Framdelsvändningar, vägar, ryggningar? Kan i stort sett bli lite vad som helst beroende på vad jag träna på samt få ut utav passet. 15-20 minnuter, skritt & trav & jobba.

Första galoppen är kravlös och jag låter hästen oftast lunka på i den takt den vill, i lätt sits. Bara rullar fram några varv i både höger & vänster.

Efter första galoppen arbetar jag oftast med lite övergångar & att hålla igång galoppen i en stadig och trevlig takt. (har haft rätt "sega" hästar att arbeta med tidigare, så blivit mycket hålla igång arbete) Blandar trav & galopparbete mycket, samt med lätt arbete i skritten. Mot slutet av passet travar jag av hästen kravlöst.

Därefter blir det skritt, i padocken eller ute beroende på vart framskrittningen ägde rum.

Ungefäär så såg det väl ut när jag red regelbundet, vilket jag tyckte fungerade bra. Så konseptet kommer jag fortsätta med!

// Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0